Wednesday, December 28, 2011

kenapa?


alhamdulillah...
jika kita semakin jauh daripada perkataan kenapa...
kenapa saya cakap macam tu?
layakkah kita mempersoalkan kenapa...
pada setiap yang terjadi dalam hidup kita...
sedarkah kita siapa yang menjadikan...
sesuatu yang terjadi dalam hidup kita...
kita sering mempersoalkan...
kenapa mesti aku yang diduga?
kenapa mesti aku yang kalah?
kenapa mesti aku yang menderita?
kenapa mesti aku yang susah?
kenapa mesti aku yang ditinggalkan?
kenapa mesti aku yang dikecewakan?
kenapa mesti aku yang perlu membuat pilihan?
kenapa aku yang sering ditimpa masalah?
kenapa...kenapa dan kenapa???
cuba agaknya kita tanya pada diri kita...
dan kita cuba fikir dan jawab...
lihat sesuatu dengan hati yang terbuka...
lihat sesuatu yang terjadi dengan mata hati...
mampukah kita jawab?
mungkin terlalu banyak persoalan kita...
tentang kehidupan kita...
yang sememangnya telah tertulis untuk kita...
jawapannya hanya Dia yang tahu...
tapi setiap yang terjadi pasti ada hikmahnya...
tapi tak semua insan yang diduga...
mampu melihat hikmahnya...
kita sukar dan mungkin tak pernah mempersoalkan...
kenikmatan dan keselesaan yang kita perolehi...
pernah anda dengar...

case 1:
di waktu cuaca panas...
naik bas driver pasang air conditioner...
ada kita tanya kenapa pasang air conditioner?
adakah kita sedar nikmat ini adalah suatu ujian...
adakah anda akan rasa nikmat dan bersyukur...
dan melihat dengan mata hati...
anda sejuk dan nyaman...
bagaimana rakan2 anda yang berada di luar sana...

case2:
kalau kita banyak duit...
ada kita tanya kenapa duit ni banyak sangat?
pernahkah kita fikir ke mana sepatutnya duit itu dilaburkan...
di dalam bank atau di jalan Allah...
atau kita mencari lagi banyak...
sehingga tiada rasa syukur atas nikmat itu...

jadi sama-sama la kita fikirkan...
semoga kita sedar siapakah kita...
sememangnya tidak layak mempersoalkan segalanya...
adakah kita seperti itu atau selayaknya kita...
sekadar perkongsian coretan dan fikiran...
semoga kita semua di bawah rahmatNya...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...