Thursday, July 5, 2012

fitnah dan musibah

alhamdulillah
setelah melihat satu kata2 di fb...
jadi tertarik untuk menulis tentang "cinta"
kata2nya...
"maaf kerana aku menjauhkan diri darimu
maaf kerana aku melukakan hatimu
maaf kerana aku menolak cintamu
maaf juga jika aku bertindak 'sombong' di hadapanmu
kerana aku bimbang dirimu berdosa di atas kehadiranku dalam hidupmu
dan juga takut kehadiranku membawa 'fitnah' ke atas dirimu
kerana aku wanita biasa yang mampu meruntuhkan 
kekuatan dan kecekalan seorang lelaki "
sangat bahaya hubungan antara lelaki dengan perempuan
yang boleh mendatangkan fitnah
mungkin daripada penyakit hati cemburu
ada kisah yang nak dikongsi 
bukankah dalam al-Quran telah Allah nyatakan
dalam surah al-Israak ayat ke-32
"Janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina 
itu sangat keji dan jalan yang amat jahat"
ada kisah rakan bertanya dekat seseorang yang couple...
rakan: couple bukan ke dah mengingkari ayat Allah?
couple: maksud?
rakan: kan dah tercatat dalam al-quran
couple: tahu lah zina haram...apa kaitan dengan couple?
rakan: dalam al-Quran "kita jangan menghampiri zina...
apa yang awak faham dengan zina?
couple:kami tak buat apa2 yang terlanjur pun
rakan: ooo kiranya couple tu tak zina la?
sebenarnya zina tu banyak perkara...
zina hati pun ada...
call, mesej, chat tu dah boleh jadi menghampiri zina...
kiranya kat sini ada yang tak tahu maksud ayat tu...
boleh mengundang musibah
ada satu lagi cerita:
lelaki: jom gambar...haaaah tak pernah lagi 
ambil gambar lagi dengan Aishah (bukan nama sebenar)
Aishah: maaf... fitnah!!!
lelaki: maksud?
Aishah: bukan je fitnah tapi musibah...
kte tak tahu nanti orang yang lihat gambar kte maybe akan fikir
kita ada apa2...
dan maybe boleh menjatuhkan maruah saya dan keluarga...
kerana saya tak pandai jaga diri 
sewenang2 ambil gambar dengan lelaki bukan mahram saya...
macam juga dalam "Ketika Cinta Bertasbih "
 

 
kenapa musibah?


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...