Thursday, October 2, 2014

Teristimewa Buatmu

Alhamdulillah
segala puji bagi Allah 
yang mengurniakan segala nikmat 
selawat dan salam buat Nabi Muhammad S.A.W

25/9/2014
Pada hari aku diberi nikmat
aku juga diduga
 rezeki ku di dunia 
rezeki mu di Syurga

aku berhijad
kau berjuang untuk syahid
menghapus dosa-dosa 
melahirkan bidadari yang dipilih
menemanimu hanya di syurga
anak yang solehah harapan di dunia
namun kau pergi duhai bidadari 
memberi kesan kepada kami 
kami menantimu 

sayangku Nuraisyah
tak sabar untuk menanti kelahiranmu
tak sabar untuk menatap wajahmu
yang seiras wajah ibu dan ayahmu
tak sabar nak hadiahkan baju baby berwarna hijau 
tak sabar nak melihat gambar2 comel mu
tapi aku hanya sahabat ibu dan ayahmu
ibu dan ayahmu yang masih muda 
yang teruja menantimu
anak sulung mereka

siapalah aku untuk bersedih
siapalah aku untuk berat untuk redha
siapalah aku untuk meratapi pemergianmu
namamu telah aku berikan aisyah sekadar gelaran
kerana aku yakin kau adalah didadari
tidak ku sangka nama itu pilihan ibu dan ayahmu

aku hanya mak cik
yang rindukan dirimu
dari sebelum lahirmu di dunia ini
aku hanya sempat hadiahkan surah Maryam  
mengharap kau menjadi semulia Maryam ibu Nabi Isa
namun tak ku sangka 
bukan hadiahku baju baby hijau
 dan barang2 baby yang lain
tapi hanya bacaan Al- Fatihah dan Surah Yassin
buat mu bidadari Aisyah

alangkah gembira melihat comel ibumu 
mengandungkanmu Aisyah
alangkah teruja dan rajinnya nenekmu
menyiapkan tilam dan bantal yang comel
aku pasti ibu dan ayah 
sudah menyiapkan semua 
keperluan si bidadari 
yang bakal lahir beberapa hari lagi
namun Allah memberitakan kami 
yang kami telah kehilanganmu 
buat selama-lamanya
secara tiba-tiba 
yang tak pernah kami duga

aku hanya mampu melihat
derita dan sedih ibu dan ayahmu 
kehilanganmu yang mengiringi
pemergian atuk ayahmu 
atuk yang menanti cicitnya
tapi Allah takdirkan 
Aisyah pergi sesudah atuk pergi 
beberapa hari sebelummu

berita yang mengejutkan 
dari fb mak busumu 
yang penuh duka dan pilu
air mata mengalir sendiri
status ibumu 
mengharapkan doa dan sedekah Al-Fatihah untukmu
status ayahmu
atuk jagakan anaknya baik2 
tak mampu ku ungkapkan kata-kata
aku takut melukakan hati ibumu
aku rindu sekali untuk bertemu dengannya
hanya doa mengiringi tangis dan rindu


bahagialah duhai bidadari sayang 
Aisyah tunggu ibu dan ayahmu 
di syurga sana
moga Allah berikan mereka kekuatan











No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...